Čtenářský víkend

Po poměrně frustrujícím pracovním týdnu jsem neměla chuť dělat nic jiného než sedět ve stínu na balkoně a číst. Nakonec to nebylo tak žhavé a neproseděla jsem tam celé dva dny, ale přesto se mi podařilo dočíst dvě knihy. Už mi nechybělo mnoho, navíc se mi obě dvě hodně líbily a moc dobře se četly 🙂

Catherine Banner: Dům na prahu noci

Román, který mi byl doporučen na Goodreads, byl velmi příjemným odpočinkovým románem a k létu se hodí i proto, že se odehrává na ostrově ve Středozemí, který by se dal označit za hlavní postavu románu. Na počátku minulého století na Castellamare přijíždí první oficiální lékař – Amedeo Espozito. Ostrov si velmi rychle oblíbí i díky tomu, že miluje příběhy a starousedlíci mu rádi vyprávějí historky spojené s historií ostrova. Poté, co se doktor zaplete do skandálu s manželkou místního hraběte, je nucen odejít z místa lékaře. Ostrov miluje a chce zde zůstat. Využije příležitosti, zabere si neobydlený dům opředený pověrami a vybuduje tu bar Dům na prahu noci. Rodina Espozitova zde přežije všechny krize rodinné i politické, válečné i ekonomické díky lásce k ostrovu a k baru samotnému. Moc se mi to líbilo, příjemné překvapení. Autorka velmi detailně popisuje ostrov, jeho obyvatele. Občas jsem měla pocit, že když zavřu knihu a vzhlédnu od stránek, tak uvidím moře, ucítím bougainvilie a odněkud zaslechnu hádku hráčů scopy. Velmi jsem ocenila, kolik prostoru autorka věnovala silným ženským postavám. Muži byli taky fajn, ale ty ženy se jí opravdu podařily skvěle 🙂 Mou nejoblíbenější byla Maria-Grazia, zprvu outsider, ale nakonec největší bojovnice a hrdinka. Byla tam i trocha romantiky a občas vtipná situace, dobře se to četlo a doporučuji všem, kteří si chtějí odpočinout u něčeho vkusného a důstojného.

Witold Szablowski: Vrah z města meruněk: Příběhy z Turecka

Tak toto byla velká lahůdka. Polský novinář se v době svých studií v Turecku snažil tuto krajinu co nejvíce poznat. Stýkal se s lidmi s rozdílnými postoji, názory, odlišného náboženského vyznání. Mluvil s radikály, protestujícími studenty, homosexuály, prostitutkami, pracovníky organizací zabývajících se právy žen, s týranými ženami, rodinou atentátníka, scénáristkou nekonečných seriálů. Líbilo se mi, že nikoho nesoudil, snažil se všechny respektovat. Zprostředkoval čtenáři nevšední pohled na Turecko – na zemi, jejíž obyvatelé jsou nesmírně hrdí na bohatou historii, ctí tradice. Cítí se plnohodnotnými Evropany, kteří nepotřebují vstupovat do žádných institucí, nechtějí přijímat zvyky západní civilizace. Na druhou stranu se setkal i se spoustou takových, kteří si uvědomují, že by se země měla změnit, že by například měla upustit od středověkého pohledu na postavení žen ve společnosti. Líbilo se mi to moc a všem mohu jedině doporučit. Zaujme i člověka, který o této zemi neměl víceméně žádné informace a pod slovem Turecko si představoval jen Istanbul, Ararat a islám. Je to země krásná, ale také velmi krutá. Po jejím přečtení jsem si říkala, jak jsem ráda, že jsem se narodila zde – ve svobodné zemi, kde se jako žena mohu svobodně pohybovat, vyjadřovat a rozhodovat bez toho, že bych potřebovala souhlas mužského rodinného příslušníka. Že nežiji v bezvýchodné chudobě a nevědomosti.

 

 

2 thoughts on “Čtenářský víkend

Zanechat Odpověď

