Pasi Ilmari Jaaskelainen: Magický průvodce městem pod pahorkem

Laura Sněžná pro mě byla něco jako zjevení. Nechala jsem se tehdy nalákat přirovnáním k Lynchovi a Murakamimu a byla jsem pak velmi příjemně překvapená, protože jsem dostala něco úplně jiného a jinak úžasného 🙂 Nebrala jsem tehdy knihu nijak přehnaně vážně, dost jsem se pobavila – dětinská jména, vcelku vtipný příběh (no dobrá, připouštím, že zmizení staré dámy a některé příběhy členů klubu veselé nebyly, ale četla jsem to v době, kdy jsem asi byla rozpustile veselá 😀 ) – prostě dobrá zábava. Magický průvodce pro mne tedy byl povinnou četbou a zase se bohužel ukázalo, že jsem měla přehnaná očekávání. No co už, každý román nemůže být veledílo a já jsem asi dost náročná!

Šéfredaktor Olli žije v poklidném manželství se ženou a malým synem. Vypadá to, že se s oženil jen proto, že se to od něj očekávalo a rodinu zanedbává – v den výročí jde do filmového klubu. No jako ok, já proto mám pochopení, ale docela si to u mě pokazil 😀 Je šéfredaktorem nakladatelství ve finském městě Jyvaskyla. Je také členem církevní rady, filmového klubu a vlivní občané města jej lákají do svého klubu. Neustále ztrácí deštníky a tím pádem je stálým klientem několika místních obchodů s tímto zbožím.

Milostivý Bože, jenž vládneš všehomíru a žiješ na nebesích: kéž bys ohlídal, aby si ten nejroztržitější z tvých tvorů – tahoun pro každý den, člen církevní rady a šéfredaktor Olli Suominen – neopomněl při odchodu vzít deštník, neboť v současné době vynakládá na nové deštníky až příliš mnoho peněz. Myslí mu problesklo, že kdyby přestoupil ke katolictví, nemusel by svými deštníky obtěžovat samotného Boha, ale mohl by požádat o pomoc svatého Antonína, o němž se zmiňoval jeden teolog, když se doslechl o jeho problému s deštníky. Svatý Antonín Paduánský prý v Montpellier ztratil své výklady k žalmům. Kvůli tomu byl prohlášen patronem nalezení ztracených věcí. Někoho takového by Olli jistě dobře využil.

Jednoho večera se Olli rozhodne, že půjde s dobou a založí si profil na sociální síti. Mezi jeho přáteli se brzy objeví kamarádi z dětství. Jako malý hoch jezdil k prarodičům do Touruly a seznámil se tu se sourozenci Bloomroosovými a jejich bratrancem Karrim. Toto zjištění Olliho znepokojí, navíc když se mu ozve i jeho láska z mládí – v současnosti autorka úspěšného bestselleru nazvaného Filmový průvodce životem – Kerttu Karaová.

Jeho život nabere nečekaný spád, když žena se synem beze stopy zmizí a on, aby je získal zpět, musí plnit přání vyděračů. Komunikují spolu – jak jinak – prostřednictvím FB.

Dědeček notář kdysi řekl: „Do minulosti se nemá šťourat klackem, protože nikdy nevíme, co tím probudíme.“ Olli věděl, že dědečkovi by se FB hnusil. Život se skládal ze setkání a rozchodů. Člověk se seznamoval s lidmi a potom na většinu z nich zapomněl, často z dobrých důvodů. Když se změnilo místo, změnili se i lidé, a v tom se ukrývala milosrdnost. Jenže FB zkrátil vzdálenost na pár kliknutí a nutil lidi být v kontaktu s druhými navěky. Připomínak tak Dantovo pojetí pekelného trestu.

Někteří čtenáři si stěžovali na pomalé počáteční tempo, ale pro mě to byla nejlepší část knihy. Právě ta mi připomínala Murakamiho – nemastný neslaný hlavní hrdina, který sám není schopen žádného zásadního životního rozhodnutí – musí k němu být dotlačen okolnostmi. Zvláštní sny, vzpomínky na tajemství z mládí. Hodně se mi líbily citáty z Kerttiny knihy. Nadchlo mě hlavně to, že se z knihy o „filmu“ stal v románu takový bestseller. Kerttu v něm dávala různé rady, inspirovala čtenáře k tomu, aby se oblékali a chovali jako filmové postavy. Z úryvků z Kerttina dalšího díla – průvodce městem Jyvaskyla – už jsem tolik nadšená nebyla. Věděla jsem, že se jedná o finské podivno a magický realismus, ale V-částice na mne byly příliš silná káva. Nějak to nezapadalo do mého dosavadního dojmu z knihy. Samotná Kerttu mi připadala velmi naivní a poněkud vyšinutá, což se časem poměrně nečekaně vysvětlilo.

Ve Filmovém průvodci životem jsem odhalila, že někteří lidé jsou ze své podstaty filmovější neboli tak či onak cinematičtější než jiní. Vyzařují do svého okolí částice výjimečnosti, které chvilkově zvyšují úroveň filmovosti i v jiných lidech a přítomným osobám zintenzivňují prožitek. Výjimečné částice mohou vyzařovat také místa. Některá místa jsou tedy filmová, zatímco jiná nesou cejch tuctové nedůležitosti. Jsou místa – byty, domy, ulice, parky, městské čtvrti, města -, která člověka svou tuctovou neestetičností tak otupují, že ho ani nenapadne, aby udělal něco cinematického. Zato na některých místech nám naopak připadá nepřirozené, ba dokonce nezbytné, abychom v myšlenkách, řeči i činech překročili hranice svého všedního já. Jsou to místa s obzvlášť vysokou koncentrací oněch výjimečných částic. Tato imaginární zrnka nazývaná V-částice fungují tak, že po proniknutí do lidského nitra v člověku zaktivizují jeho filmové vnitřní já a dočasně zvýší jeho cinematičnost, jinými slovy jeho schopnost povznést se v myšlenkách i činech nad běžná eticko-normativní hlediska, vytvořit pro sebe v daném kontextu příslušnou postavu a demonstrovat vlastní existenci za využití filmově estetických metod.

A pak mě zklamala poslední čtvrtina knihy. Příběh najednou nabral zběsilé tempo a tarantinovský konec tomu všemu jen „nasadil korunu“. Takže trochu zklamání. Nicméně máte-li rádi finské podivno, určitě si knihu přečtěte. A najděte si i alternativní konec románu, ještě ve mně doznívá závěr mé verze, ještě nemám chuť na nový konec, ale určitě si jej přečtu, třeba pak přehodnotím celkový pohled na knihu 😀

informace o městě Jyvaskyla: zde – finské Atheny – no to jsem si měla přečíst hned na začátku románu, měla jsem pořád v hlavě temné industriální město a ona je to taková perla 🙂

jv2

 

2 thoughts on “Pasi Ilmari Jaaskelainen: Magický průvodce městem pod pahorkem

  1. Za zkoušku to rozhodne stojí. Finské podivno je prostě podivno a to, že se mi to nelíbilo tak, jak jsem čekala, je jen moje vina. Líbilo se mi postupné odhalování tajemství, prolínání několika časových rovin, ale vadilo mi to Kertino nevypocitatelne naivní šílenství. Čekala jsem, že za tím bude něco sofistikovanějšího 😂

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

