Peter Krištúfek: Atlas zabúdania

Tato kniha mne překvapila. Poté, co jsem dočetla Dům hluchého, jsem si chtěla od autora přečíst ještě nějaký román, tak jsem si vybrala Atlas. Nic jsem si o knize nezjistila a tak když jsem ji pak otevřela, byla jsem poněkud zmatena. Není to totiž vůbec román, ale spíše kronika stručně a neobvykle popisující historii Slovenska od roku 1914 do roku 2014.

Při práci na výše zmiňovaném Domě hluchého, což byla sága rodiny Trnovských, se autorovi podařily nasbírat různé historické dokumenty odkazující k významným událostem ovlivňujícím historii Slovenska. V knize proto nenajdete příběh, ale články z novin, časopisů, letáky, plakáty, politické manifesty (stydím se to přiznat, ale moje první setkání s oficiálním textem Charty 77 proběhlo až díky této knize), telegramy, dopisy, záznam z deníku, různé dokumenty, záznamy Státní bezpečnosti. Mně se hodně líbila ukázka z hodiny branné výchovy nebo velmi podrobný zápis o průběhu Bratislavské lyry z roku 1969 nebo program Československé televize. Přiznávám, že jsem občas přeskakovala články z církevních novin a časopisů a nudné statistiky. Nicméně vše mělo v celkovém kontextu své místo. Nepoučený čtenář = já – občas tápal, ale když jsem pak nalistovala konec knihy s vysvětlivkami, otevřela se přede mnou velmi zajímavá „učebnice“ reflektující víceméně nesvobodnou dobu, v níž žili mí prarodiče, rodiče a částečně i já. Slovenskou současnost představovaly spíše neveselé události – politické skandály, únosy či násilí.

Pro mě tato kniha představuje velmi zajímavou a zábavnou formu objevování nedávné historie. Tajně doufám, že ji budou osvícení učitelé historie používat jako doplňkový studijní materiál pro své žáky. Kéž bychom i my v ČR měli podobné dílo.

Dům hluchého zde: napsala jsem….

Velmi pěkný rozhovor a autorem zde: rozhovor

Zanechat Odpověď

