Praha noir – Čtrnáct povídek předních českých spisovatelů

Tuto povídkovou sbírku jsem viděla na mnoha instagramových profilech i na několika blozích, původně jsem neměla v plánu ji číst, ale pak jsem po ní sáhla v knihovně v poličce s novými tituly a po přečtení jsem byla velmi mile překvapena. Někteří čtenáři si stěžovali na nevyváženou kvalitu povídek, ale tak to se od sbírky, do níž přispívají různí autoři, dá očekávat. Nicméně je pravda, že Pavel Mandys, který ji uspořádal, mohl být na autory přísnější. V některých povídkách hraje Praha podstatnou roli, do některých je víceméně na sílu propašován název ulice či čtvrti a mohla by se  odehrávat prakticky kdekoliv.

noir

Žánr „noir“ si představuju jako velmi temný, drsný, plný introvertních detektivů, kteří pro ránu a vulgární výrazy nechodí daleko. Jejich protivníci jsou zločinci pohybující se na samém dně lidské společnosti a zkorumpovaní policisté. V tomto ohledu povídky zklamaly. Tohoto klišé se držely asi jen dvě – jedna se mi nelíbila vůbec, druhá mě naopak velmi nadchla. Spisovatelé a editor se prostě spokojili s tím, že se v povídce objeví zločin odehrávající se v Praze. V mnohých povídkách se objevily i humorné prvky – nejvíc jsem jich našla u Petra Stančíka (musím si v archivu Radiožurnálu zpětně vyhledat jeho rozhovor a následně od něj i něco přečíst, ten pán mě fakt zaujal) v jeho příběhu ze židovské čtvrti. Nejslabší podle mě byly hned první dvě povídky. Musím velmi pochválit Martina Svobodu za grafické zpracování knihy. Takže abych to shrnula – doporučuji. Pokud budete z některých povídek zklamáni, vytrvejte, jsou to krátké texty, to vydržíte a o to větší bude požitek z těch, které se autorům povedly 🙂

Martin Goffa: Tři mušketýři

Štěpán Kopřiva: Amatéři

Miloš Urban: Mizení na mostě

Jiří W. Procházka: Mrtvá holka z čerťáku

Chaim Cigan: Zázračný amulet

Ondřej Neff: Opukový kruh

Petr Stančík: Kabinet sedmi probodnutých knih

Kateřina Tučková: Život a dílo baronky Mautnicové

Markéta Pilátová: Všechny staré převleky

Michal Sýkora: Percy Thrillington

Michaela Klevisová: Lepší život

Petra Soukupová: Další nejhorší den

Irena Hejdová: Olda č. 3

Petr Šabach: Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete

6 thoughts on “Praha noir – Čtrnáct povídek předních českých spisovatelů

Zanechat Odpověď

