Peter Krištůfek: Dům hluchého

Každé hodiny v tom domě ukazovaly jiný čas. V domě v malém slovenském městě Brežany, kde bydlel významný lékař se svou rodinou. V domě, který měl mnoho společného s Goyovým Domem hluchého, na jehož stěnách malíř vytvořil během svého nejtajemnějšího období cyklus čtrnácti Černých maleb. Kapitoly románu jsou pojmenovány podle některých maleb.

Tento román popisuje novodobé dějiny Slovenska od třicátých let až po začátek 21. století. Příběh vypravuje Adam – mladší syn doktora Alfonze Trnovského. Doktor byl velmi váženým brežanským občanem a na jeho osudu autor popisuje, čím vším museli projít obyčejní lidé narození na počátku 20. století a také to, jak se s tím každý z nich vyrovnával. Předválečná léta jsou líčena téměř ve Felliniovském stylu – panoptikum bizarních postaviček sousedů a příbuzných, idylická doba před druhou světovou válkou zachycuje rodinu v nejšťastnějším období. Druhá světová válka přišla do Brežan poměrně pozdě, delší dobu se obci vyhýbala a otcova role ve vypjatých situacích byla víceméně sporná. Snažil se na sebe neupozorňovat, ale stále byl vtahován do všeho, co se kolem něj dělo a dalo by se říct, že byl semlet dějinnými událostmi. Po válce si odseděl několik let ve vězení za zpackanou operaci, po 48. roce se z něj proti jeho vůli stal agent StB. Začal se stále více odcizovat světu, stahovat se sám do sebe. Jeho tři děti řešily svá osobní dramata. Nejlépe na tom byla nejmladší Tina, která emigrovala do Velké Británie. Ze schizofrenika Petera se stal zapálený komunista, z vypravěče Adama pracovník Slovenské televize probíjející se šedivou nudou reálného socialismu.

Nejvíc se mi líbila první část popisující bezstarostné předválečné období, ta mi právě připomněla Felliniho. Svým způsobem se mi líbila i sedmdesátá a osmdesátá léta, ač to byla doba plná beznaděje, nudy a snahy aspoň o drobný únik z ubíjející reality v podobě alkoholu, užívání léků nebo milostných afér. V jedné z kapitol z tohoto období autor cituje z Peterova deníku, v němž rozebírá Orwellovo 1984, je z tohoto díla nesmírně nadšen a uvažuje o tom, jak by se některé z Orwellových „vynálezů“ daly uplatnit v praxi. Pád Železné opony již nechává stárnoucího vypravěče poměrně chladným. Všude se to hemží starými strukturami, mizí staré jistoty, místo nich nastupují převzaté západní hodnoty, ale svým způsobem je to jen výměna jednoho modloslužebnictví za druhé – místo SSSR je to teď USA.

Skvěle napsané, výtečně přeložené Petrou Hůlovou. Opravdu velká lahůdka 🙂

Vítr i dnes hraje na okna, profukuje rozeschlé těsnění. Zní to jako trubka Milese Davise s jazzovým dusítkem, plní starý prázdný salón strašidelným kvílivým zvukem. Jako vždycky vychází především z pravého rohu. Přistoupím k rozladěnému klavíru, o němž jsem se zatím stále ještě nerozhodl, jestli ho tu nakonec nenechám, a odklápím víko. Poslouchám. Ais. Há, cé. Ais – gis. Gis……. Neúspěšně se snažím postihnout melodii. Samé půltóny. Vibrují kolem jednočárkového bé. A všechno je navíc rozladěné. Vítr mi odpovídá dalším nápěvem. Zaposlouchám se. Někde práskají okenice, vrže nábytek. Ve staré lednici zuří vichřice, její poryvy jsou hlasitější, když otevřu dvířka a vyvalí se studený vzduch. Tak pracuje starý motor. Ten zvuk si pamatuji, patřil odedávna k domu – jako když silný vítr naráží na výklenky a chrliče na fasádě katedrály. Vytahuji si večeři. A pivo.

Dlouhé roky jsem pozoroval, jak se dům postupně ničí  a rozpadá se, jak chátrá. Jak vlhne omítka, jak protéká děravá střecha. Neměl jsem ale sílu nechat ho spravit, jako by mi v tom bránilo něco neviditelného. Když jsem se s tím věřil Vojtovi, řekl, že by to bylo mrhání penězi. Neměl bych prý jen tak vstupovat do běhu věcí. Ten dům se jednoduše musí rozpadnout, takový je jeho osud. Nic už ho nemůže zachránit. Není nutné se tomu bránit. Zbývá jen všechno mlčky pozorovat. 

 

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s