Robert Holdstock: Avilion

Není to tak dávno, co jsem přečetla první román R. Holdstocka z Ryhopského lesa – Les mytág. Velmi mne zaujal, něco tak neobvyklého jsem již dlouho nečetla a chtěla jsem se o osudech hlavních postav dozvědět víc, takže jsem při nejbližší návštěvě knihovny zamířila do sekce fantasy. Hned na samém začátku musím přiznat, že jsem byla zklamaná. Les mytág nastavil příčku hodně vysoko, čekala jsem pohádkovější děj, místo toho jsem dostala něco mezi drsnějším Pánem prstenů a Hrou o trůny.

Avilion navazuje na Les mytág – Steven s Guiwenneth spolu žijí v lese, Guiw se vrátila s Lavondysu, kde se ocitla poté, co ji její švagr Christian nechal zabít. Steven a Guiw se narodily dvě děti – Jack a Yssobel. Každý zdědil po rodičích něco jiného – Jacka láká objevovat jeho lidská stránku, Yssu vábí temná ryhopská minulost.  Její posedlost způsobí roztržku s matkou, která od rodiny odejde a Yssa se ji vydá hledat. Jack se vypraví do lidského světa, kde se chce setkat s dědečkovým mytágem, protože ví, že s ním Yssa byla v kontaktu a mohl by mu tedy pomoci sestru najít. Jak Jack, tak Yssa se na cestách setkají se spoustou nových postav. Většinu z nich znají z vyprávění tatínka Jacka nebo z matčiných legend.

Kniha není tolik o příběhu jako spíš o popisech místa, atmosféry, postav, jejich pocitů, myšlenek, snů. Příběh se odehrává víceméně v zimě, v nehostinných podmínkách, postavy jsou většinou vyčerpané, nešťastné, bojí se o někoho blízkého, některé z nich jsou dokonce mrtvé, takže žádné odpočinkové čtení. Je to celé velmi temné, příliš vážné. Mé hodnocení není vůči knize samotné férové, nejsem ideální cílová skupina. Tento příběh vyžaduje zaujatějšího čtenáře, milovníka fantasy tělem i duší. Já jsem byla netrpělivá, chtěla jsem víc děje, více tajemna, méně komplikovaných rodinných vztahů, méně patetických dialogů.

Zanechat Odpověď

