Therese Anne Fowler: Z jako Zelda

Mám ráda příběhy o silných ženách, kterým se podařilo prosadit vedle manžela, obzvláště v první polovině minulého století. V knihovně mě tento titul pořád nějak míjel, tak jsem si ho koupila do půjčené čtečky a vzala s sebou na cestu. Můj první román přečtený ve čtečce 🙂 A musím přiznat, že to bylo příjemné. Ač klasické knihy miluji z celého srdce, tak musím ocenit tu lehkost, s jakou jsem si každé ráno do tašky vsunula půjčený Kindle a pak ho vytáhla na lavičce v parku nebo na náměstí a pustila se do čtení.

Vztah Zeldy a Francise Scotta Fitzgeradla byl velmi bouřlivý. Vzali se, když byli velmi mladí, Zeldina rodina s tímto svazkem nesouhlasila, považovala dceřino rozhodnutí za neuvážené. Zelda pocházela z  jižanského Montgomery, v němž měl její otec jako soudce významné postavení. Nicméně ona byla již od dětství velmi temperamentní a město pro ni bylo vždy malé. Odjela za Scottem do New Yorku. V té době již časopisy začaly publikovat Scottovy povídky a mladí manželé si proto mohli dovolit velmi výstřední líbánky, o kterých se psalo i v tisku. Byli považování za dokonalý pár, perfektní představitelé jazzového věku.

Fiktivní životopis Zeldy F. na začátku popisuje hlavní hrdinku jako lehkovážnou dívku, která je okouzlena životem ve velkoměstě – večírky, pozorností tisku, obdivem mužů a končí popisem ženy, která se sama snažila něčeho dosáhnout a když se jí nedařilo, obvykle končila v psychiatrických léčebnách za peníze svého manžela. Při své snaze narážela na společenské předsudky, ale hlavně na žárlivost a odmítavost manžela. Byla jsem překvapena, že dvojice měla dítě – dceru Scottie. Vůbec to neodpovídalo jejich životnímu stylu. Po většinu času se o Scottie staraly chůvy. Další potomky už se jim zplodit nepodařilo, což také způsobilo problémy ve vztahu. Zelda milence neměla, ale Scott, ač stále tvrdil, jak ji miluje, se občas k nevěře uchýlil.

Moc mě to nezaujalo. Bylo zajímavé se dočíst o zajímavých a významných lidech té doby, kteří Fitzgeraldovým zkřížili cestu a měli vliv na jejich život, ale jinak to byla nuda. Ani jeden z nich mi nebyl sympatický, nějak jsem ani nedocenila Zeldiny snahy o prosazení se. Což mě na jednu stranu mrzí – silné ženy snažící se prošlapat cestu svým následovnicím, snažící se změnit zastaralé zvyky….. Nebyla to ztráta času, ale jsem zklamaná, moc jsem se těšilo a vůbec mě to neuspokojilo. Patrně jsem čekala větší ohňostroj ve stylu Velkého Gatsbyho.

Info o Zeldě z wikipedie

4 thoughts on “Therese Anne Fowler: Z jako Zelda

  1. Spočiatku, ako si o knihe začala písať, tak som čakala kladné, až nadšené hodnotenie. A nakoniec taký skok. No ale ten popis vyzerá dobre, tak aspoň teraz viem, že od príbehu nemám čakať veľa 🙂

    To se mi líbí

    1. Byla jsem zklamaná již od samého začátku, ale pořád jsem doufala, že se to zlepší, „rozjede“ a Zeldu si oblíbím. Čekala jsem, že to bude víc ve stylu Velkého Gatsbyho. Jako film by se mi to asi líbilo víc – krásné róby, úžasná atmosféra jazzového věku, prohibice, Francie, balet…… Moc jsem chtěla, aby se mi to líbilo, bohužel ne.

      To se mi líbí

  2. Tak to je zklamání, tahle kniha mě hodně zajímá (Fitzgerald, jazzový věk, Zelda… prostě všechno dohromady). No, třeba ji přesto někdy zkusím, jestli na ni narazím v knihovně 🙂 Ale možná máš pravdu v minulém komentáři, že ve filmu by tyhle věci vyzněly líp.

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

