Jan Burian: Ostrovy, majáky a mosty aneb Podivuhodná dobrodružství suchozemce v Baltském moři

Tuto knihu už jsem kdysi četla a moc se mi líbila. Ke Skandinávii mám blízký vztah – krásná příroda, úžasný minimalistický design, milí lidé, zajímavá literatura. A protože letos cestuji poměrně hodně a často (ale Skandinávii bohužel nestihnu, nebo že by přece jen……?), půjčila jsem si tento úžasný Burianův cestopis s tím, že si ho s sebou vezmu na cestu vlakem. Nakonec jsem ho přečetla doma v posteli, když jsem sbírala síly na další výpravu 🙂

Jan Burian se v roce 1999 vydal sám automobilem na pouť po ostrovech v Baltu. Strávil několik let přípravou na cestu, díky svým přátelům získal kontakty na zajímavé obyvatele jednotlivých ostrovů, tipy a rady týkající se míst, která by měl navštívit. To všechno v době, kdy internet a mobilní telefony nebyly rozšířené tak jako dnes. Pamatuji-li se dobře, tak se v knize objevil pouze jediný majitel mobilního telefonu. Jan Burian v knize zmiňuje, že si e-mailovou poštu chodil číst do internetových kaváren a se svými ostrovními hostiteli si před odjezdem vyměňoval dopisy. Nádherná to doba 🙂 Na cestách ho nerušili žádní turisté s mobily a selfie tyčkami, nikde se netlačily davy Asiatů (jinak nic proti Japoncům 🙂 ). Fotilo se na film 🙂

Ostrované, s nimiž se setkal, byli většinou umělecky založení lidé. Vyprávěli mu o tom, jak vnímají život na ostrově, co pro ně znamená žít na tak izolovaném místě, jaký mají názor na případnou stavbu mostu spojujícího jejich domov s pevninou. Byli to lidé velmi hrdí, nezávislí, pracovití, patrioti uvědomující si jedinečnost ostrovní kultury a nutnosti o ni pečovat. Moc se mi líbil jejich svérázný smysl pro humor. Jan Burian byl očividně naladěn na stejnou strunu, jeho glosy byly často velmi vtipné. V knize je spousta informací – od geografických přes historické až po severské ságy, volné převyprávění rozhovorů s ostrovany a pak také autorovy vtipné postřehy. Každá kapitola je věnována jednomu z ostrovů a má zajímavý úvod:

Kapitola první, ve které se suchozemec dává na cestu a zjišťuje, že je hluchoněmý. Po chvilce bloudění se ocitá na rozcestí, ale kameny mu poradí, jakou cestu si vybrat. Na ní pak potkává spoustu zvláštních bytostí, s některými se spřátelí a nakonec málem tančí. Kapitola první, ve které se dost dobře neví, zda je ostrov ještě ostrovem, nespoutal-li jej dlouhý most s pevninou natolik, že už není sám sebou. Kameny tu nemluví, ale mohou leccos napovědět. Některé stromy na sebe berou lidskou podobu, zatímco jiné byly velkými požáry spáleny a jejich stopy můžeme najít hluboko pod zemí v pěticentimetrové vrstvě popela. (první kapitola je věnovaná Rujáně)

Je to úžasná kniha, po jejímž přečtení začnete uvažovat, kdy a jak se tam vypravíte 🙂 Máte chuť se seznámit s těmi úžasnými lidmi, prohlédnout si jejich díla, navštívit muzea, zajít si do informační kanceláře pro pohlednici a poslat ji domů, posedět mezi dolmeny, poslouchat racky, dívat se na západ slunce….. Nabízela by se možnost jet tam se samotným autorem, který pořádá zájezdy – podrobnosti zde

Wybrzeże_Bornholmu

 

 

4 thoughts on “Jan Burian: Ostrovy, majáky a mosty aneb Podivuhodná dobrodružství suchozemce v Baltském moři

  1. Ta ukázka mě dost navnadila, vážně vtipný styl 🙂 Tedy jediný cestopis, který jsem kdy přečetla, byl ten od Čapka o Anglii (mimochodem výborný!), ale možná bych svůj vztah k tomuto žánru měla přehodnotit a dát šanci nějakému dalšímu 🙂

    To se mi líbí

    1. Na Čapka se chystám – v bazaru jsem si loni koupila soubor, v němž se nacházejí Italské listy, Anglické listy, Obrázky z Holandska a Výlet do Španěl. Poměrně stará kniha, zatuchle „voní“, ale těším se na ni. Někdy bych se ráda vrátila v čase do dob, kdy bylo všechno mnohem pomalejší, nikde nebyly tisíce turistů, stánky s kýčovitými suvenýry, trapní dospívající se selfie tyčkami a podobnými nesmysly.

      To se mi líbí

  2. Jan Burian – můj oblíbenec. Má skvělé texty písniček, je výborný moderátor a mimo jiné píše skvělé cestopisy. Asi před 2 lety jsem byla na autorském čtení z jeho knížky o nucené „mateřské dovolené“ – přijel až k nám do malého městečka a bylo to moc fajn setkání. A líbí se mi i jeho výběr zemí, o které se zajímá – Chile, Portugalsko, Island,… Tenhle přístup k cestování je skvělý, když už bych někdy musela jet na hromadný zájezd, vybrala bych si nějaký podobný, jaký pořádá. Ale ještě lepší je jet na vlastní pěst 🙂

    Liked by 1 osoba

    1. Je to velmi milý pán. Jeho hudba mi nikdy nic moc nerikala, ale literární tvorbu mám moc ráda. Islandský cestopis si chci také přečíst znovu. I Chile. Prostě všechno 🙂
      Má ještě nějaký televizní pořad? Zkusím si něco vyhledat v archivu ČT, mám dojem, že to byly rozhovory se zajímavými nebo netypickými ženami.

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

