Marisha Pesslová: Noční film

Investigativní novinář Scott McGrath si zničil svou kariéru, když v televizním pořadu odhalil nepodložené obvinění kultovního filmového režiséra Stanislasse Cordovy. Lidé kolem režiséra se o jeho pád postarali velmi zodpovědně, navíc ho ve stejnou dobu opustila žena s milovanou dcerkou Samanthou. McGrath ucítil novou příležitost, když se dočetl o podezřelé sebevraždě režisérovy dcery Ashley. Při pátrání se seznámil s mladičkou Norou a drogovým dealerem Hopperem, kteří se mu rozhodli pomáhat, protože se s Ashley cítili jistým způsobem spojeni.

Románový Cordova je kultovní režisér (autorka se nechala volně inspirovat životem S. Kubricka), jeho silně znepokojivé filmy o násilí a temnotě, která se skrývá v každém z nás, byly velmi kontroverzní, inspirovaly jednoho muže ke spáchání vraždy a nedlouho poté se začaly promítat pouze pro věrné fanoušky na ukrytých místech, např. v podzemí, v opuštěných tunelech metra apod. Jeho obrovská fanouškovská základna sdílela zážitky a objevy týkající se samotného režiséra na internetové stránce Černá tabule. Analyzují každý detail, který se ve filmu objeví, pro vše, co se ve filmech odehrává, mají svá vysvětlení, všemu přisuzují určitý význam. Spekulují, kdo vlastně Cordova je. Jednou z hypotéz je, že Cordova a jeho asistentka Inez Gallová jsou jedna a tatáž osoba. K objasnění těchto záhad nepřispívá ani přístup herců, kteří v jeho filmech hráli – odmítají o čemkoliv hovořit. Říkají jen, že poté, co dokončili práci pro Cordovu, nic už nebylo takové, jako dřív – prací pro něj se jejich vnímání zostřilo, zintenzivněly jejich prožitky. Přístup na Černou tabuli byl omezený, McGrathovi se tam přece jen podařilo dostat a získat pár zajímavých informací. Ashley Cordova byla velmi inteligentní dívka, nadaná klavíristka. Její kariéra však velmi brzy bez jakéholi vysvětlení skončila. Ocitla se i na táboře pro převýchovu problémových dětí, později v psychiatrické léčebně. Poté, co se jí odtamtud podařilo utéci, začala její tajemná pouť New Yorkem končící sebevraždou.

Na tuto knihu jsem se těšila hned poté, co jsem se o ní dočetla v edičním plánu vydavatelství Argo. Popisek sliboval napínavý příběh, zajímavé bonusy  – text je doplněn např. o články z novin, lékařskou zprávu, policejní zprávu, polaroidové fotografie, příspěvky fanoušků z Černé tabule. Paráda, místy máte pocit, že to není fikce, ale kniha o skutečném pátrání. Knihu jsem měla půjčenou z knihovny, ale ihned po přečtení jsem si ji objednala v angličtině, takže si pak stáhnu aplikaci a prozkoumám, co dalšího ještě autorka připravila, čím nás ještě překvapila, co se v knize ukrývá. Zápletka se postupně komplikuje, objevují se nové a nové důkazy, noví podezřelí, černá magie. Je to jako šílená jízda nocí – nevíte, čemu věřit – jestli to byl jen přelud nebo jste opravdu zahlédli mrtvolu v příkopu. Nicméně všechno má v příběhu své pevné místo, nic tam není zbytečné. Trochu mě zpočátku rušily pasáže věnující se McGrathovu zkrachovalému manželství a dceři, ale jak jsem uvedla výše – vše mělo své místo a důvod. Nějakých třicet stran před koncem knihy máte pocit, že spadla klec a příběh je uzavřen. Není to tak úplně – ač to vypadá, že se vše vyřešilo, přichází nečekané finále.

Jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četla! Marisha Pessl je skvělá spisovatelka, což prokázala už ve své románové prvotině Vybrané okruhy z mechaniky pohrom. Noční film je nejen pro filmové fanoušky prostě něco, co si musí přečíst. Je to fascinující výlet do podivného a těžce pochopitelného světa geniálního režiséra a jeho dcery. Cordova mi svým filmovým stylem zpočátku trochu připomínal Davida Lynche. Na motivy románu se údajně natáčí film, info o tomto počinu z roku 2013 jsem našla na internetu, ale informace byly velmi kusé. Režírovat by ho měl Rupert Wyatt – škoda, Lynch by to jistě zvládl lépe. Takže za mě velká spokojenost 🙂

 

5 thoughts on “Marisha Pesslová: Noční film

    1. Je opravdu skvělá. Měla jsem na ni zálusk od chvíle, kdy jsem o ní poprvé četla. Již velmi dlouho jsem nečetla tak napínavou knihu. Doporučuji. Ten seznam bude nekonečný, také to tak mám. I na smrtelné posteli na něm budeme mít minimálně 50 knih 😀

      To se mi líbí

  1. Tak túto knihu som mala minulé leto z knižnice a prelúskala som asi 10 strán a vrátila som ju. Brala som si ju s tým, že na zahraničných blogoch bola veľmi dobre hodnotená, no neviem, čo sa stalo, ale radšej som sa do nej nenútila, ako by som knihe mala dať zlé hodnotenie. A dosť ma to mrzí, lebo to vyzerá na kvalitné dielo. No, možno tomu dám ešte raz šancu, aj keď ja moc filmová nie som, takže možno to ani nie je kniha pre mňa. Ale chválim tú angličtinu, ja sa tiež opäť snažím viac čitať v angline. Ono sa to nezdá, ale keď potom píšem mail alebo komunikujem s kolegami, tak tá anglina ide omnoho plynulejšie a určite pomáhajú aj knihy 🙂

    To se mi líbí

    1. Byla jsem nadšená!!! Nicméně jsem si vědoma toho, že to není kniha pro každého. Čtenář musí mít kladný vztah k tajemnu, nadpřirozenu, komplikovaným postavám a je dobré mít rád detektivní romány. A být trpělivý 🙂 Mně se to líbilo moc. A až mi kniha přijde, tak si stáhnu tu doporučovanou aplikaci a tím pádem budu mít přístup k dalším zajímavým doplňujícím informacím.
      Knihy v angličtině čtu celkem často a je pravda, že je to pro udržování určité úrovně jazyka nezbytné. Pro mě je to velice obohacující. Pak jsem občas za blázna, když vyrukuji s nějakým sofistikovaným výrazem a špatně ho vyslovím, ale tak co se dá dělat 🙂 Druhá strana většinou pochopí, že to mám vyčtené z knihy 🙂

      To se mi líbí

      1. hahaha :)) No to som celá ja, moja otázka „vyslovujem to správne?“ , je už medzi mojimi UK-USA kolegami povestná 🙂 Už som si ich aj pekne vychovala, že ma slušne opravia aj bez opýtania. Nie je nič horšie, ako nechať človeka byť za blbca 🙂

        To se mi líbí

Zanechat Odpověď

