Anna Bolavá: Do tmy

Anna je mladá žena kolem čtyřicítky, jejíž velkou vášní je sběr bylin. Ve své rodné vesnici v jižních Čechách zná každé místo, na kterém něco užitečného roste. Ví, co se vyplatí trhat, kolik místa při sušení jí to na půdě zabere, jakou to má hodnotu. Její život se točí jen kolem sběru a úterních cest do výkupny bylin. Jeden zaměstnanec sběrače šidí, další je má rád a nad lecčím přimhouří oko.

Kromě sběru bylin se ještě živí překládáním, nicméně když dostane velkou zakázku v době, kdy toho nejvíc kvete a práce by jí zabránila věnovat se sběru a sušení, rozhodne se s překládáním skončit. Přestává se o sebe starat – skoro vůbec nic nejí, nedbá o sebe. Jen tak mimochodem se dozvíme, že trpí nějakou vážnou nemocí, patrně smrtelnou. Mně připadalo, že tomu nevěnovala pozornost, ale je dost dobře možné, že ta její umanutost a posedlost sběrem souvisela s vědomím konečnosti života, nevím. Každopádně mi jí bylo líto – osamělá žena bez přátel, bez rodiny – s manželem nežila, protože si nerozuměli, měli odlišné zájmy a nekompromisní Anna nehodlala ustupovat. Její rodinou byly byliny. Všem ostatním se odcizila, do tohoto světa se nehodila, nerozuměla mu.

Měla bych se v budoucnu vyvarovat zbytečných přehnaných očekávání od knih, které spousta lidí chválí a jimž se obecně věnuje velká pozornost. Je možné, že kdybych její přečtení neodkládala a udělala si na ni čas už loni, oslovila by mě kniha Anny Bolavé mnohem víc. Čekala jsem temné environmentální drama o ženě pronásledované osudem a zatím to byl příběh o bláznivé divožence žijící ve svém vlastním světě. Líbilo se mi, jak to bylo napsané, bylo to i poučné, občas jsem měla pocit, že cítím vůni sušených bylinek, letní parno, slyším bzučení hmyzu, hukot vody, ale jinak jsem se s tím vůbec neztotožnila. Každopádně autorce blahopřeji k získání ceny Magnesia Litera a její další román si velmi ráda přečtu. Bude-li dál tak dobře psát, tak se máme určitě nač těšit. Tady je rozhovor ze srpna 2015

Velmi chválím krásnou grafickou úpravu i výběr písma, i když k tomuto příběhu by se víc hodil nějaký retro font 🙂

Pro ty, kteří jsou při čtení schopni poslouchat hudbu, doporučuji k Anně Bolavé hudbu mých oblíbenců z kapely Zrní, například Jabloně:

A díky tomu, že jsem se teď zaposlouchala i já, jsem objevila další – neoficiální video doprovázející píseň od k. Zrní. Díky němu mi docvaklo, že jsem si při čtení knihy celou dobu říkala, že mi to něco připomíná, ale nemohla jsem přijít na to, co to je. A už to vím – film Zahrada Martina Šulíka. Nechce se mi věřit, že byl natočen již před 21 lety!

13 thoughts on “Anna Bolavá: Do tmy

    1. Čekala jsem něco mezi vílou a čarodějnicí a ona to byla prostě baba nesympatická 🙂 Moc dobře se to četlo. Přiznávám, že jsem měla jednu chvíli nápinky knihu odložit, protože mě Anna neskutečně lezla na nervy, ale pak to začalo být v jednu chvíli i napínavé, tak jsem to vydržela a dočetla do konce. Navíc jsem seděla ve vlaku a neměla kam utéct 🙂 Nelituji toho, ale podruhé bych to číst nechtěla.

      To se mi líbí

      1. Napsané je to opravdu dobře. Mně to depresivní nepřipadalo, jen mě ta nemastná neslaná žena štvala 🙂
        Při této příležitosti musím říct, že se v současné české próze objevují zajímavé tituly. Víc takových A. Bolavých, Soukupových, Šindelků a kdo ještě….. poraď, teď mě honem nikdo další nenapadá. Hájíček ještě!

        To se mi líbí

  1. No som rada, že si napísala recenziu. Niekde v ofiko novinách som čítala názor, že si autorka tak nejak knihu napísala sama pre seba a iba ona jej rozumie 🙂 No, ja určite nie som cielová skupina tejto knihy, takže ju ani svojimi rukami nebudem przniť , ale na ocenené knihy si vždy rada vypočujem názory čitateľov, takže díky díky 🙂

    To se mi líbí

      1. Ja mám vždy taký divný pocit, keď omnoho viac sledujem zahraničné literárne ocenenia, ako tie naše.. neviem si pomôcť, medzi SK autormi sa mi veľmi ťažko hľadá niečo, čo by som si naozaj s chuťou prečítala.

        To se mi líbí

Zanechat Odpověď

