Gavin Extence: Vesmír versus Alex Woods

Alex svůj příběh vypráví v době, kdy mu je 17 let. Nicméně pro správné pochopení jeho osudu se vrací do doby, kdy mu bylo deset let a byl ve svém domě zasažen meteoritem. Po dvou týdnech v komatu se probral a nějakou dobu čelil útokům novinářů. Po téměř dvou letech mu byla diagnostikována epilepsie spánkového laloku. To ho na čas izolovalo od okolního světa, protože nebyl schopen zvládat ani jednoduché každodenní situace, jež v něm vyvolávaly napětí a stres – spouštěče záchvatů.

Po svém návratu do reality začne chodit na střední školu, kde se zařadí do skupiny podivínů a stane se oblíbeným terčem šikany ze strany svých tupých spolužáků. A právě díky tomu se seznámí s panem Petersonem – veteránem z Vietnamu, který se do Británie přistěhoval se svou manželkou. V jeho kůlně se Alex před spolužáky schová a poté, co je objeven a obviněn, že skleník rozbil on, dochází k panu Petersonovi za trest, aby mu pomáhal a škodu tak odčinil. Mezi velmi inteligentním mladíkem a nerudným, těžce nemocným starým mužem, vznikne velmi silné přátelství. Alex starému pánovi pomáhá pěstovat marihuanu, ač s tím nesouhlasí. Založí Sekulární církev Kurta Vonneguta – literární klub, který se jednou za měsíc schází v domě pana Petersona a diskutuje nad knihou měsíce.

Při několika příležitostech jsem se přistihl, jak lituji, že jsme oba bezvěrci. Jinak bychom mohli chodit do kostela, což se mi také jeví jako vysoce společenská záležitost, a navíc by byl důvod v neděli pravidelně vyrazit z domu v době, kdy obchod i pošta – jediná lákadla v Lower Godley – mají zavřeno. Samozřejmě jsem netušil, co se v kostele odehrává, ale měl jsem mlhavou představu o tom, že se tam hodně mluví o morálce a stavu vesmíru, což mě dost lákalo. Jediné, co se mi fakt nezamlouvalo, byla víra v nadpřirozeno – a navíc fakt, že v kostele čtou jenom Bibli, která, podle toho mála, co z ní znám, není zrovna strhující literatura. 

Alexe jsem si okamžitě zamilovala. Chytrý outsider s velmi zvláštním osudem, výstřední matkou a bez otce. Než ho trefil meteorit, tak jeho jedinou kamarádkou byla kočka Lucy. Poté se spřátelil se svým neurologem, vědkyní, která „jeho“ meteorit ukradla za účelem vědeckého výzkumu a nakonec s panem Petersonem. Alex nechápe sarkasmus, vše bere velmi vážně, zodpovědně a doslovně. Jeho vyprávění je proto velmi vtipné, protože spoustu věcí kolem sebe nechápe a proto jsou jeho popisy velmi zábavné, i když se věnuje vážným věcem. Líbí se mi jeho formální způsob vyjadřování i to, jak dokázal různé vědecké problémy popsat tak, abychom je pochopili i my – laici. Ač nebyl autista, jeho příběh mi připomněl knihu Podivný případ se psem a jeho exaktní uvažování zase T. S. Spiveta z knihy Mapa mých světů.

Tento titul vřele doporučuji, je to jedna z nejvtipnějších knih, co jsem v poslední době četla. Je také velmi dojemná – takového přítele, jakým byl Alex, by si určitě přál každý starý člověk, který je vážně nemocný a do konce důstojného života už mu nezbývá mnoho času. Nejen starý člověk, takového kamaráda bych chtěla i já 🙂 Pokud bych se tedy nemusela stýkat s jeho matkou, z té by mě trefilo 😀

„Máme má s ďáblem soucit. Říká, že  v kosmickém řádu existuje určitá rovnováha a tvoření a ničení jsou ve skutečnosti dvě strany jedné mince.“ „Kluku, povím ti na rovinu: životní postoje tvý mámy jsou mi kurva záhadný. Ale nevím, jestli si s tím chci lámat hlavu.“ Už dřív jsem si všiml, že pan Peterson nepatří k těm, co si dávají pozor na jazyk. „Taky říká, že být rebel je někdy v pořádku“, dodal jsem. „Myslí, že bůh není zase tak skvělý šéf. Aspoň podle toho, jak ho zobrazuje bible. Máma říká, že kdyby byla anděl, asi by to tam nahoře taky zabalila.“

Vesmír versus Alex Woods je autorovou prvotinou. Vyšla v roce 2013 a autorovi vynesla literární cenu Waterstones 11. Jeho druhá kniha z roku 2015 – The Mirror World of Melody Black – zatím ještě do češtiny přeložena nebyla.

6 thoughts on “Gavin Extence: Vesmír versus Alex Woods

  1. Tak o knihe viem, ale nikdy som si ju nezaradila do kategórie „vtipná“. No, vlastne som ani nevedela, o čom je, ale podľa tvojej recenzie si myslím, že by mi mohla naozaj sadnúť. Idem mrknúť, či ju majú v knižnici 🙂 Ďakujem za tip.

    Liked by 1 osoba

    1. Mně se líbila moc. Smála jsem se od začátku, i když ne všechno bylo veselé. Je dost dobře možné, že kdybych to četla ve smutném životním období, tak bych se při čtení tolik nebavila. Na samém konci jsem uronila slzu, ale celkově to hodnotím jako vtipnou knihu pro čtenáře schopné nadhledu 🙂

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

