Charlie Lovett: První dojmy

Román o starých knihách, nečekané lásce a Jane Austenové

V románu se prolínají dvě časové roviny. Převažuje současnost, v níž se hlavní hrdinka Sophie snaží vyrovnat se smrtí svého milovaného strýčka. Díky němu se knihy, hlavně staré výtisky se zajímavou historií, staly její velkou láskou. Ve druhé rovině se seznamujeme s mladou Jane Austen a jejími spisovatelskými začátky. V tomto románu se v roce 1796 seznámila se starým knězem Richardem Mansfieldem (ve skutečnosti se tito lidé nesetkali – R. Mansfield je fiktivní postavou), který byl jejím velkým obdivovatelem a pobízel ji k tvorbě. Tito dva tak odlišní lidé k sobě během pár měsíců velmi přilnuli a dokonce spojili své síly. A právě toto literární spojení zaujme muže ze současné linie vyprávění a poté, co Sophie začne pracovat v antikvariátu, nadchne ji pro hledání obskurního svazečku z konce 18.století. Jeho objevení by mohlo způsobit velkou senzaci.

Je to taková literární detektivka s romantickými prvky. Kvalit Arthura Pereze Reverta tento román nedosahuje, ale i tak je to dobré, víceméně odpočinkové čtení. Líbil se mi vztah Sophie a její sestry Victorie. Škoda, že stejný prostor nedostaly i sestry Austenovy. Ale není to životopisný román ani literatura faktu, takže je to nakonec vlastně v pořádku. Nešlo o psychologii postav, ale o akci 🙂 Patrně se tam objevily paralely s Pýchou a předsudkem, což jsem nepostřehla, protože přiznávám, že jsem od Austenové nic nečetla, protože mě ta doba a její patetičnost vůbec neláká. Stačilo mi, že jsem viděla Pýchu a předsudek jako film z roku 2015. Líbil se mi, ale román číst nebudu.

Přemýšlím, že si znovu přečtu román, který se zabývá podobným tématem: Posedlost od A.S.Byatt. Četla jsem to před spoustou let, viděla jsem i film a ač ani jedno nemá vysoké hodnocení, což nechápu, tak knihu určitě doporučuji. Střídání rovin, úryvky z tvorby, dobrodružné pátrání, boj s padouchy z literárních kruhů – pro nás literární nadšence je to prostě „must-read“ 🙂

Doporučuji navštívit autorův blog

6 thoughts on “Charlie Lovett: První dojmy

  1. Těch děl, které navazují na Austenovou nebo si hrají s jejími motivy, je v poslední době nějak hodně… Naposledy jsem četla Já a pan Darcy od Alexandry Potter, což (na to, jak hrozná ta autorka je), mi přišlo celkem dobré (vzhledem k žánru, jinak průměrné). Ale současné aktualizace mám celkem ráda, tohle zní dobře 🙂
    A Austenová tě opravdu nebaví? Zkoušela jsi ji? Já toho od ní četla hodně a líbí se mi její styl, má takový jemný humor a úžasné porozumění lidským povahám slabostem. Chápu, že je zaškatulkovaná jako klasik romantiky, ale připadá mi, že jen proto, že tehdy byla pro ženy honba za manželem prostě centrem všeho – Austenová si z toho taky dost dělá legraci a její knihy jsou spíš vztahové v širokém slova smyslu…

    To se mi líbí

  2. Toto byl můj druhý román inspirovaný Jane Austen. První byl „Death Comes to Pemberley“ od P. D. James, líbilo se mi to hodně.
    Od Austen jsem četla jen takový ten stručný výtah a to sice z románu Emma a nebavilo mě to ani trochu!!! Představa, že bych to měla číst celé, mě opravdu neláká. Viděla jsem Pýchu a předsudek – dobré, to se mi líbilo, ale já tam bohužel nevidím tu nadsázku, přijde mi velmi humorné, jak se berou strašně vážně! Možná jí dám šanci a zkusím si přečíst něco kratšího, ale v současné době mi to přijde jako ztráta času 🙂

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

