Haruki Murakami: Muži,kteří nemají ženy

Povídkový soubor o mužích a jejich trápení se ženami. Hlavními postavami jednotlivých povídek byli typičtí Murakamiho muži – tak trochu podivíni, kteří dávají přednost samotě před přítomností jiných lidí. Pasivní, melancholičtí filozofové, chovatelé koček, milovníci jídla a hudby, kteří v životě o nic neusilují, spíše ustupují a zpětně litují, že si možná nechali štěstí proklouznout mezi prsty. Ženy jsou tajemné, nevypočitatelné, občas z nich mám pocit, že nejsou úplně normální. Musím trapně přiznat, že v Murakamiho dílech jsem většinou na straně mužů, jedinou výjimkou byla asi Aomame z 1Q84.

Jednoho dne se z vás zničehonic stanou muži, kteří nemají ženy. Žádná předzvěst, žádná předtucha; ten den přijde bez varování a bez sebemenšího náznaku, ani nezaťuká, dostaví se nepředvídaně. Zahnete za roh a hned vám bude jasné, že jste tam. A cesta zpět už neexistuje. Jak jednou zahnete za roh, nemáte na výběr, tohle už bude jednou provždy váš jediný svět. Svět, v němž vás budou nazývat „muži, kteří nemají ženy“. Ano, bude tam to studené množné číslo. Jedině muži, kteří nemají ženy, chápou, jak bolestné je být bez ženy, jak to rve srdce. Úžasný západní vítr se ztratí. Čtrnáct vám bude na věky věků odebráno – miliarda let je zhruba tolik jako věky věků. Z dálky budete slyšet melancholický, trýznivý zpěv námořníků. Budete ležet na temném mořském dně spolu s amonity a latimériemi, po jedné v noci telefonovat do cizího domu. V hluboké noci po jedné vám bude někdo telefonovat. Setkání s neznámým člověkem na půli cesty mezi věděním a nevědomostí. A při měření tlaku v pneumatikách budete na suchý chodník ronit slzy.

Nejvíc se mi líbila povídka, podle níž je celý soubor pojmenován. Zajímavá byla i povídka Kino. V Zamilovaném Samsovi se objevil i humor, který pro Murakamiho není neobvyklý, ale není na první pohled (přečtení) patrný. Velmi se mi líbil překlad. Většinu Murakamiho děl jsem četla v angličtině, tak to pro mě bylo něco nového 🙂 A je to moc příjemný objev 🙂 Doporučuji všem, kteří s Murakamim nemají žádné předchozí zkušenosti – je to skvělá ukázka jeho brilantního stylu.

 

9 thoughts on “Haruki Murakami: Muži,kteří nemají ženy

  1. Murakamiho mám ráda a jeho povídková sbírka je rozhodně na pořadníku toho, co bych si chtěla přečíst 🙂 Moc pěkná recenze – souhlasím s tím, že ženy v Murakamiho díle ne vždy chápu, i když je fakt, že mě většinou dost fascinují a jako postavy jsou pro mě zajímavější než mužští hrdinové. Moc pěkná recenze, musím ale říct, že na knihu mě snad více než hodnocení nalákala ukázka – ta vypadá výborně 🙂

    To se mi líbí

    1. A tady jsou další lákadla 🙂 https://lostsoul2015.wordpress.com/2015/02/19/murakamiho-povidky/
      Zajímavá shoda okolností – před rokem jsem povídky přečetla v angličtině a rok na to je přečetla ve svém rodném jazyce 🙂
      Přiznávám, že si o Murakamiho ženách opravdu myslím, že jsou pološílené. Ač mám Norské dřevo velmi ráda, tak všechny ty dívčiny mě neskutečně štvaly. Překvapilo mě, že je Murakami celý život s jednou ženou 🙂 Asi má spoustu přátel s bohatými zkušenostmi s divnými ženami, kteří mu dodávají náměty 🙂
      Ještě jsem si vzpomněla na jednu výjimečně normální a opravdu milou ženskou postavu – byla to vnučka toho výstředního vědce z r. Hard-boiled wonderland. Ta byla skutečně skvělá 🙂

      To se mi líbí

  2. Bezva postřehy. Murakami je můj velký oblíbenec a mám ráda i některé jeho ženské postavy 🙂 Povídky mě překvapily a čtení jsem si opravdu užila, docela mu tento formát sedí. Jinak díky za nakopnutí k četbě v angličtině, např. Norské dřevo je zrovna kniha, kterou bych si ráda užila i v té angličtině a zkusila, jak jiné bude vyznění.

    Liked by 1 osoba

    1. Mně se zdá, že v angličtině je to takové chladné, český překlad mi připadá víc poetický. Asi si zpětně některé jeho romány přečtu v češtině, třeba Kafku na pobřeží. V případě této knihy jsem totiž měla smůlu, protože jsem si koupila vadný výtisk, v němž chybělo asi 30 stran.

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

