Deborah Rodriguez: Kavárnička v Kábulu

Život v současném Afghánistánu je pro cizince těžký. Humanitární pracovníci a zaměstnanci nevládních organizací se snaží zlepšit život místních obyvatel, ale málokdy začnou tím, že se pokusí pochopit jejich mentalitu, poznat jejich zvyky. Afghánci jsou velice hrdí, silně věřící, neochotní přijímat západní zvyky. Autorka tohoto románu v Afghánistánu nějaký čas žila, když tu pracovala jako dobrovolnice. Nabyla dojmu, že o této zemi a jejích obyvatelích ví tolik, že o nich může začít psát romány. Její pohled je velmi naivní, kdyby to tak skutečně bylo, každá Američanka by odhalila minimálně jednoho Tálibance, zachránila několik místních žen před týráním ze strany mužů a srovnala se se svou minulostí.

Američanka Sunny už v Kábulu žije několik let. Provozuje malou kavárničku, v níž zaměstnává místní. Přitom o nich skoro nic neví, stačí jí, že dobře plní svou práci. Sama má citové problémy, které ji plně zaměstnávají. Nicméně v jednom jasnějším okamžiku se ujme mladé ovdovělé těhotné Jasmíny a zaměstná ji u sebe v podniku. Majitelka domu, ve kterém se kavárnička nachází, je starší svobodomyslná Haládžan. Její syn Ahmed je však typický bigotní afghánský muslim, který matčino chování neschvaluje. Když se dozví, že se ovdovělé matce dvoří jiný muž, chce ho zabít. Panoptikum postav spjatých s kavárničkou dále doplňují britská novinářka Isabel, Sunnyin trvale nepřítomný přítel, kamarád Jack a bohatá rozvedená arogantní Američanka Candace.

Nejdřív jsem se těšila, že se dozvím něco o životě v současném Kábulu, to se ale nakonec nestalo. Bylo to dost naivní, nenáročné čtení. Až si budete někdy chtít odpočinout od náročnější literatury, zkuste to. Uvědomíte si, jak se máte dobře a začnete si své svobody třeba i víc vážit 🙂 Jinak to nemá velký smysl. Škoda, těšila jsem se, zklamání bylo veliké. Paní spisovatelka by se měla snést na zem a uvědomit si, že Američané nejsou spasitelé!

8 thoughts on “Deborah Rodriguez: Kavárnička v Kábulu

  1. No, pravda, když už se pouštím do knihy z takového prostředí, většinou jsem alespoň napůl motivovaná touhou dozvědět se něco o stylu života na daném místě a vůbec o kultuře, zvycích a podobně. Z toho důvodu by mě nejspíš Kavárnička také trochu zklamala. Romantické příběhy obecně mě totiž příliš nelákají.

    To se mi líbí

  2. Zajímavý pohled na knihu – taky jsem se na ní chystala, dokonce těšila a jsem ráda, že znám i negativní názor, který trochu zchladil mé očekávání, což je dobře. Aspoň vím, na co se mám připravit 🙂 hezký den a děkuji ti za komentář na mém blogu 🙂

    To se mi líbí

  3. Konečně někdo, kdo to napsal za mě 🙂 Knížka se mi taky nelíbila, taková typická slaďárna přesazená do atraktivních a méně obvyklých reálií. Díky alespoň občas za střípky zajímavostí z jiné kultury. Už jsem knihovnici varovala, že až si zase omylem budu půjčovat červenou knihovnu, ať mě varuje 🙂

    Liked by 1 osoba

Zanechat Odpověď

