Ben Aaronovitch: Řeky Londýna

Mladý policista Peter Grant se jednou v noci ocitne u kostela svatého Pavla v Covent Garden při vyšetřování podivné vraždy. Když jeho kolegyně Lesley, na niž si Peter tajně myslí, odejde pro kávu, přistoupí k Peterovi duch a podá mu pár informací, které by mohly pomoci při odhalení pachatele. Ukáže se, že Peter má nadání na magii a tak ho pod svá křídla vezme tajemný inspektor Nightingale.

Přibývá podivně znetvořených mrtvol, které se před smrtí chovaly velmi nepravděpodobně. Peter je navíc ještě zatažen do starého sporu mezi Matkou Temží a Tátou Temží. Kromě toho jej Nightingale začíná zasvěcovat do magie.

Kdybych knihu četla před pěti lety, byla bych nadšená. Ale teď jsem byla trochu zklamaná – čekala jsem, že to bude sofistikovanější – nechala jsem se nalákat na vidinu suchého britského humoru. Občas jsem se pobavila, pár velmi dobrých vtípků se podařilo. Rozdíly mezi světem smrtelníků a kouzelných postav jsou dobrým zdrojem humoru. Ale nepohltilo mě to tak, jako třeba romány China Mievilla – http://chinamieville.net/ – Nádraží Perdido, Jizva, City and City, které bych také zařadila do urban fantasy, to byla velká paráda. Po humoru pravda ani stopy, byly brutálnější než Řeky Londýna, ale byly mi mnohem bližší. Byly patrně dospělejší než Řeky. Tady mi vadila ta roztříštěnost a přece jen – policie řešící vraždy páchané duchy posedlými občany – na to už jsem asi opravdu stará.

Nicméně doporučuji těm, kteří mají rádi nenáročné detektivní romány s prvky humoru. Na své si přijdou i milovníci Londýna, který by se dal zařadit mezi hlavní postavy tohoto příběhu. Na velmi zdařilé obálce knihy (ilustrovala Kateřina Bažantová) je poznámka Diany Gabaldonové, která knihu doporučuje milovníkům Harryho Pottera. Je možné, že těm by se to také mohlo líbit, ale podle mě je to srovnávání jablek s hruškami.

Hlavu našli šest metrů od těla. Dokutálela se a jeden z neoklasicistních sloupů, jež se tyčí v přední části kostelního portiku. Zásahová jednotka se spojila s centrálou, která zalarmovala příslušný kriminalistický tým, jehož službukonající vyšetřovatel, služebně nejmladší konstábl v týmu, dorazil na místo za půl hodiny: na pana Bezhlavého upřel pohled a probudil svého nadřízeného. Poté pětadvacetimetrové dlážděné prostranství mezi kostelním portikem a budovou tržnice zachvátila veškerá pompa a nádhera vyšetřování vražd metropolitní policie. Patolog se dostavil, aby vystavil potvrzení o úmrtí, provedl předběžné ohledání těla za účelem stanovení příčiny smrti a nechal tělo odvézt k pitvě. Zde došlo k menšímu zdržení, než se našel dostatečně velký evidenční sáček, do něhož by bylo možné uložit hlavu. V hojném počtu dorazily forenzní týmy, a aby dokázaly, jak moc jsou důležité, vymínily si, aby se bezpečnostní perimetr rozšířil a obsáhl celý západní konec Covent Garden. Za tímto účelem bylo třeba mít na místě činu více uniforem, takže vrchní vyšetřovatel zavolal na stanici Charing Cross a požádal, jestli by se tam nějaké nenašly. Velitel směny, poté, co uslyšel kouzelné slůvko přesčas, napochodoval na ubytovnu a z vyhřátých postelí naverboval všechny dobrovolníky. 

 

 

4 thoughts on “Ben Aaronovitch: Řeky Londýna

  1. Musím říct, že ta poznámka na obálce o Harry Potterovi mi už stačila k tomu, abych se knížce vyhnula obloukem. Hrozně mě štve, když se kniha tímhle marketingovým způsobem přirovnává k nějaké jiné, slavné… Ale ta obálka je jinak opravdu krásná!

    To se mi líbí

    1. Chápu. Pokud bych neměla HP ráda, tak by mě to odradilo od čtení. V tomto případě třeba došlo k dohodě mezi autorkami, je možné, že román v UK vyšel u stejného vydavatele, proto se rozhodli pro tento postup. Přitáhne to ke knize čtenáře, kteří by se o ní jinak nedozvěděli a věřím tomu, že se mnoha z nich i líbí.
      Reklama se ničeho neštítí 🙂 S tím se nedá nic dělat, jen ji ignorovat 🙂

      To se mi líbí

  2. Keď som videla, že tento titul je v preklade, tak som bola hlavne zvedavá na reakcie našich čitateľov. Nebola som si totiž istá, či má zmysel po knihe siahať. Pár recenzií ma presvedčilo, že by to nebolo nič pre mňa a vidím, že som sa nemýlila. Ale čo ma teší je tá obálka, je nádherná a vydavateľ naozaj vybral skvelú ilustrátorku.
    Rovnakú dilemu mám aj pri titule Jackaby. Zatiaľ som sa k nej nedostala, ale ten totil by mi možno sedel trošku viac, aj keď by to bolo určite také „prečítaj-zabudni“ čítanie.

    Liked by 1 osoba

    1. Než jsem se do knihy pustila, tak jsem se setkala s recenzemi vstřícnými i takovými, které román označily za nemastný neslaný. Souhlasím s oběma – ze začátku mě bavil humor, vtipná zápletka, zajímavá postava Nightingalea, ale postupem času začalo převažovat zklamání. Škoda, těšila jsem se.
      Myslím, že česká obálka je jedna z nejpovedenějších 🙂

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

