Reif Larsen: Mapa mých světů Úžasné putování T. S. Piveta

Geniální dvanáctiletý hoch – Tecumseh Strnádka Spivet – žije se svou rodinou v Montaně na farmě uprostřed hor, pastvin, ohrad s dobytkem. Je nadaný kreslíř, věnuje se mapování a kreslení čehokoliv, co ho nějak zaujme – Vybraná stádia mužského plešatění, Zvukový náčrt Brahmsova Uherského tance č. 10, Jednohemisferický hluboký spánek u delfínů…… Potřebuje mít vše zmapované a změřené, aby mohl lépe pochopit složitý svět kolem sebe. Cítí se osamělý – s otcem rančerem si nerozumí, má pocit, že s ním není spokojen, protože se pro tento druh práce a života nehodí. Matka žije jen prací – snaží se vypátrat brouka svižníka fantomového a zároveň sepisuje historii významných žen své rodiny. Sestra Gracie je v pubertě a jejím jediným přáním je dostat se co nejdříve z domu někam, kde to žije. T.S. často vzpomíná na bratra Laytona, který nešťastnou náhodou zemřel při jedné z jejich her.

reif larsen I. reif larsen II.cover I.reif larsen III.

Jednoho dne T.S. doma na ranči zvedne telefon a dozví se, že získal prestižní Bairdovu cenu za popularizaci vědy za jednu ze svých famozních kreseb. Cenu by si měl vyzvednout ve Washingtonu, tak se tajně sbalí a vydá se tam vlakem. Ne jako normální platící cestující, ale tak, že zastaví nákladní vlak převážející automobily a cestu stráví jako černý pasažér v obytném voze Winnebago.
Ve Washingtonu se stane senzací – nikdo netušil (kromě jeho učitele Yorna, který na něj upozornil), že není dospělý. Svět vědy je však pro T.S. zklamáním, je povrchní a malicherný. Nechce se předvádět jako cvičená opička ani být zatahován do piklů konspiračního společenství, chce být zase se svými nejbližšími.
Moc jsem se těšila na malého Sheldona Coopera 🙂 T.S. byl opravdu úžasný – jeho úvahy, dedukce, mapy, popisky…. Zpočátku to bylo velmi poutavé, napínavé, zábavně poučné . Celou knihu to neutáhlo, příběh začal ztrácet dech. A pak ten nemastný neslaný, jakoby narychlo na koleně spíchnutý závěr to celé ještě víc pokazil. Nicméně po výtvarné stránce je to velký zážitek. Knihu ilustrovali Ben Gibson a samotný spisovatel Reif Larsen. Jak jsem se dočetla na stránce iliteratura.cz:

Prvotina mladého amerického autora (nar. 1981) vzbudila senzaci ještě předtím, než vyšla. Larsenova agentka totiž po nečekaném zájmu newyorských nakladatelů o rukopis v roce 2008 uspořádala aukci, na níž se cena za autorská práva vyšplhala až na závratný milion dolarů; vítězem se stalo nakladatelství Penguin Press. O autora se hned začala zajímat média a kniha patřila v roce 2009 k těm nejočekávanějším.
Román s podtitulem Úžasné putování T. S. Spiveta je vskutku mimořádný a lze chápat, proč o něj nakladatelé tolik stáli. Zejména dojem z prvních kapitol je uhrančivý: jsou psány neobyčejně vynalézavě, Larsen čtenáře okouzlí a vtáhne do děje, aniž by si přitom pomáhal obehranými triky. Důvod, proč kniha nakonec nezískala v Americe žádnou literární cenu a navzdory velmi dobrým prodejům se nestala úplným hitem, se skrývá v závěrečné třetině – jak si všiml například recenzent listu Washington Post Ron Charles, v závěru se povaha knihy mění a do značné míry se z ní vytrácí její hlavní půvab.

spivet_book reif larsen IV.
K překladu jen drobnost: Kateřina Hronová patrně musela jeho značnou část strávit v encyklopediích a s mapou Ameriky v ruce. Přeložit sparrow (vrabec) jako strnádka (trochu jiná čeleď, ale jinak pták velmi podobný a v USA velmi rozšířený) byl skvělý tah, protože tak mohla zachovat hrdinovy iniciály; jen by to možná zasloužilo také nějakou vysvětlivku, aby čtenářům bylo jasné, že jde o ptáčka zcela všedního.

Podle románu byl natočen film (77% na čsfd): 

4 thoughts on “Reif Larsen: Mapa mých světů Úžasné putování T. S. Piveta

  1. Jé, to jsem ráda, že jsem si mohla přečíst recenzi zrovna na tuhle knihu!
    Viděla jsem totiž filmovou verzi, když jsem byla minulý rok v Anglii (u nás to vůbec nedávali), a dost mě to zklamalo. Taky to mělo dobrý začátek, úžasnou grafickou podobu – ale závěr dost příšerný. Takže moc nechápu, kde těch 77% posbíral. (Moje recenze na film, kdyby tě zajímala: http://www.nekultura.cz/film-recenze/the-young-and-prodigious-t-s-spivet-umelecky-film-bez-originality.html)

    To se mi líbí

  2. Děkuji, recenzi si určitě přečtu. Přemýšlela jsem totiž, že bych si film stáhla a podívala se aspoň na začátek. Kniha mě zpočátku dost bavila (mám moc ráda Sheldona Coopera z BBT 🙂 ), líbil se mi i příběh té prababičky. Pak se to ale pokazilo – vážně je to velká škoda, mohla to být skvělá kniha – dětský road trip 🙂

    To se mi líbí

      1. Na kousek bych se podívat mohla. Jen tak ze zvědavosti 🙂 Je to škoda- kniha měla velký potenciál. Připadalo mi, že spisovatel nevěděl, jak knihu zakončit. Nebo jako by ten závěr napsal někdo jiný! Měla jsem ji rozečtenou několik měsíců – když mi do konce chybělo snad jen šedesát stran, tak jsem ji odložila.

        To se mi líbí

Zanechat Odpověď

