Měsíční kámen – Příběh chlapce, který nikdy nebyl

Krátká novela z Islandu o chlapci, který miloval filmy. To mě nadchlo – má oblíbená země, do které se jednou vypravím a oblíbená aktivita – sledování filmů v biografu. Děj tohoto dílka je zasazen do roku 1918, odehrává se během pár měsíců, kdy bylo obyvatelstvo Reykjavíku decimováno španělskou chřipkou. Hlavní hrdina – šestnáctiletý homosexuál Máni Stein – chodí denně do biografu, filmy obvykle zhlédne několikrát. Vydělává si poskytováním jistých služeb a jednou je přistižen a následně vyhnán ze země. 

měsíční kámenvampiressjon

Jedná o velmi neobvyklé téma – k Islandu neodmyslitelně patří opěvování přírody, nářky nad těžkým osudem chovatelů ovcí, koní, nad těžkou prací rybářů. Homosexualita mladého chlapce a experimentální filmy z tohoto schématického pohledu vybočují. Za to uděluji plusové body 🙂 Přesto si však myslím, že se z příběhu dalo vytěžit víc. Zajímavá doba, prostředí, homosexualita v roce 1918, staré filmy… Nějak jsem si k hlavnímu hrdinovi nedokázala najít cestu, nedokázala jsem si vychutnat experimentální stavbu příběhu. Možná by stálo za to si to krátké dílko přečíst znovu a ponořit se do atmosféry. No, třeba jednou…..

Sigurjón Birgir Sigurðsson, který si říká Sjón (v překladu Zrak), je příslušník generace islandských autorů, která odmítla pokračovat v literárním proudu sociálního realismu, popisujícím těžký život islandských rybářů a sedláků. Spolu se svými vrstevníky se zhlédl v punku, surrealismu a dadaismu, ty však promíchává s islandskou tradicí, již představují ságy, mýty a příroda. Průlom v autorově tvorbě představoval román Syn stínu, který v roce 2005 obdržel Cenu Severské rady za literaturu (česky 2008).

„Naše generace se jako první snažila uvést surrealismus do všedního dne. Fyzická setkání se zázraky se odehrávají denně, když ráno vyjdeš z domu,“ říká v rozhovoru z roku 2006 a jeho slova platí i pro současnou tvorbu. Bez zajímavosti pro české prostředí není fakt, že mezi texty, které ho v mládí inspiroval (zdroj: iliteratura.cz)

ukázka z první kapitoly zde

5 thoughts on “Měsíční kámen – Příběh chlapce, který nikdy nebyl

  1. Nad touto krátkou knižkou som uvažovala, najmä nedávno po prečítaní knihy Agnes. Island je fascinujúca krajina, a tak ako je jej príroda úchvatná, tak mi jej obyvatelia prídu tajomný. Trošku poznám ságu Edda, mám rada knihu Výhonek osmilisté růže, prečítala som pár detektívok a veľmi ma bavil film Hross í oss, ale stále mám pocit, že o nich neviem absolútne nič. A toto je veľmi zaujímavý námet.

    Liked by 1 osoba

    1. Z islandské literatury jsem toho zatím moc nepřečetla. Myslím, že jsem kdysi četla detektivky – podle jedné byl i natočen film, který pak vyhrál hlavní cenu na festivalu v Karlových Varech. A pak samozřejmě Výhonek – to je moje srdcovka! Jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četla.
      Žádnou historickou knihu z Islandu jsem zatím nečetla, dávnou historii moc nemusím 😦
      Hross í oss se mi také velice líbil – islandský humor je takový specifický – hodně drsný a člověk se k němu musí dostat sám, přebrat si tu situaci a vyhodnotit si ji 🙂 Takový dojem z toho mám aspoň já.
      Co se týče hudby, tak se mi moc líbí islandští Sigur Rós, měla jsem ráda i starší tvorbu Bjork.
      Je to úžasná krajina, zajímaví rázovití lidé, jednou se tam musím vypravit 🙂

      To se mi líbí

      1. Zaujímavá je aj kapela Sólstafir, majú síce nálepku black metal, ale taký metal, ako hrajú oni, v tom sú jedineční 🙂
        Ten humor mi príde špecifický na Severanov obecne. Fínsky humor nesadne každému a videla som i niekoľko švédskych či nórskych filmov, na ktorých sa zasmialo len pár ľudí, ktorí majú také filmy radi.
        Na Island sú (resp. tak dva-tri dni dozadu boli) lacné letenky z Berlína.

        To se mi líbí

      2. Děkuji za hudební tip – black metal 🙂 Jsem zvědavá 🙂
        Severský humor mám ráda, chápu, že každému nesedne, jsou drsní od přírody, tak tomu musí odpovídat i jejich humor 🙂
        Na Island jsem se letos nechystala, takže nesleduji ani nabídky levných letenek, ale příští rok na to budu myslet. Ač jsem neplavec, tak bych si nenechala ujít koupání v termálních vodách, to musí být skvělý zážitek 🙂

        To se mi líbí

Zanechat Odpověď

