Natalio Grueso: Samota

Román s krásnou obálkou vydaný nakladatelstvím Host mě zaujal právě tou líbivou obálkou, bohužel jsem si nevšimla, že na její zadní straně jej chválí Paolo Coelho – to by mě odradilo a nekoupila bych si ho. Tím jsem hned na začátku prozradila, že jsem z knihy nebyla nadšená. To není tak úplně pravda – bylo to poetické, melancholické, odpočinkové čtení, některé příběhy se mi líbily moc, ale jako celek to jaksi nefungovalo.

samota I.samota II.samota III.

Možná to bylo i tím, že jsem hned na začátku nepochopila, že jednotlivé příběhy jsou vlastně příspěvky do „soutěže“ vyhlášené tajemnou Japonkou Keiko. Vítěz – autor nejlepšího příběhu – s ní pak směl strávit noc. Napínavá cesta do lidské duše, dobrodružství plné fantazie a citu, ve kterém se mísí touha, vděčnost, spravedlnost, humor a sny. Stránkami tohoto kouzelného příběhu putují nezapomenutelné postavy, které se čtenáři zaryjí hluboko do srdce. Toto tvrzení mi připadá hodně nadnesené. Je pravda, že hlavní postava – podvodník Bruno Labastide – cestuje, ale určitě ne do lidské duše. Z obyčejného hotelového poslíčka se vypracoval až na profesionálního lháře okouzlujícího starší ženy, které následně okrádal. Zdá se, že po padesátce šel do sebe, zatoužil po skutečné lásce, nechal se okouzlit Japonkou a nakonec u ní vyhrál.

Upřeně se na mě podívala. Poprvé. A i když od té doby v řece uplynulo hodně vody, na tu chvíli nikdy nezapomenu. Ten okamžik, kdy na mně sladké Keičiny oči poprvé spočinuly pohledem. V tom pohledu byla obsažena všechna melancholie světa. Byl to tajný průchod do lákavého neznáma, bezpochyby nebezpečného, ale neodolatelného. A já, Bruno Labastide, jsem opět začal koketovat s nebezpečím.

Postavy z jeho melancholických příběhů jsou osamělé, ale zdá se, že jim tento stav vyhovuje a nehodlají na něm nic měnit, samota k nim prostě patří. Hodně se mi líbilo hledání lovce snů – mladý průvodce Jonáš byl kouzelný. Atmosféra švýcarského hotelu, v němž hraje tajemný klavírista jen za pár skleniček whisky, se na Vás přenese a Vy máte pocit, že sedíte v baru, díváte se na jezero a hory, posloucháte umělcovu bezchybnou hru a po očku sledujete hraběnku Mankiewicz. Soucítíte se slavným rozhlasovým moderátorem, který si pro svého milovaného dědečka a jeho přátele z domova důchodců zničí kariéru jen proto, aby jim způsobil radost – jednu z posledních v jejich životě.

Byl to ohromný skandál. Veřejné mínění oscilovalo mezi úžasem a rozhořčením. Samozřejmě že ho okamžitě popustili, ale to bylo to nejmenší. Dokonce se našli i tací, kteří ho hnali k soudu a požadovali nepodmíněný trest. Sousedé ho přestali zdravit. Manželka požádala o rozvod, už nemohla snést ten společenský tlak. Všichni se od něj odvrátili. Nikdo se za něho nepostavil. Ricardo Kublait byl veřejně lynčován a zůstal úplně sám. Měli ho za blázna a díky tomu se vyhnul vězení, byl obviněn pouze z podvodu. Fotbalový tým jeho dětství, tým lásek jeho dědečka a jeho skupiny devadesátníků, ten večer utrpěl tu nejvíce zdrcující a zničující porážku, jakou fanoušci pamatují. Ricardo Kublait, hlas Argentiny, brankářův kámoš, hlásná trouba gólu, ale zápas komentoval po svém, jak se mu zachtělo. Myslel při tom jen na své čtyři posluchače na kolečkových křeslech v modrém domě v Chacaritě. A právě v této realitě rádiových vln skončil zápas pro jejich tým vítězně. Historický okamžik, komentoval vzrušeně. Takový hrdinský čin si budou pamatovat jen staří skalní fanoušci, vykládal přerývaným hlasem a půlka Argentiny uvěřila něčemu, co se nestalo. Dědeček zemřel krátce na to, o skandálu se nikdy nedozvěděl.  „Zemřel šťastný,“ řekla baculatá sestra. A u dědečkova hrobu si Ricardo pomyslel, že už se mu nejspíš nikdy v životě nepodaří udělat něco tak velkého a úžasného, i kdyby žil třeba sto let. 

A takových poetických pasáží bych zde mohla uvést spoustu. Ta kniha měla velký potenciál, který však nebyl využit. Mě osobně hodně mrzelo téma chlapíka, který lidem doporučoval knihy jako léčbu na jejich neduhy.

Zanechat Odpověď

