Žienka domáca

Dnes jsem se konečně pustila do sysifovského úkolu, kterým je úklid mého bytu. Nezasvěcený pozorovatel, který by mě nejdřív navštívil včera a pak dnes, by nezaznamenal velkou změnu, ale já jsem spokojená 🙂 Ač počasí svádělo k cyklovýletu nebo aspoň procházce, zůstala jsem doma, vařila, prala, pekla a uklízela. No dobrá, přiznávám, po obědě jsem skoro dvě hodiny spala, ale takový sysifovský úkol není žádná hračka, to člověka vyčerpá   🙂 

Recept na oběd jsem našla v časopise Apetit, recept na velmi dobrý koláč jsem našla na stránce mého oblíbeného blogu FoodLover:

Koláč s hruškami a čokoládou

Na těsto:

150 g hladké mouky
100 g másla
50 g cukru moučka
Půl sáčku vanilkového cukru
1 žloutek
Trochu citronové kůry a šťávy

Na náplň:

4 hrušky
1 lžíce cukru
Voda
12 piškotů
90 g cukru moučka
2 lžíce holanského kakaa
Tabulka hořké čokolády
2 vejce
1 lžíce rozpuštěného másla
1 lžíce mouky

Máslo, mouku, cukr, žloutek a kůru dobře propracujeme na vále. Těsto zabalíme do potravinářské folie a dáme vychladit do lednice cca. na půl hodiny.
Mezitím si hrušky oloupeme, nakrájíme na kousky a necháme 8 minut vařit v cukerném roztoku – 1 lžíce cukru a vody tak akorát, aby v ní byly hrušky potopené. Potom hrušky scedíme a necháme dobře okapat.
Těsto si rozválíme na pomoučněném vále na velikost dortové formy, neděste se, pokud by se s těstem hůř pracovalo, stačí ho prsty hezky natlačit do formy tak, aby okraje měly cca. 1,5 cm, žádné velké válení. Na dno dáme 12 rozdrcených piškotů, na ně navrstvíme hrušky.
Ve vodní lázni (kastrůlek s vodou a na něm miska) si necháme rozpustit tabulku čokolády. Vedle v misce si smícháme 2 vejce, ty trochu prošleháme, přidáme cukr, kakao, máslo, mouku a čokoládu. Čokoládové těsto navrstvíme na hrušky, všechno dáme péct do trouby vyhřáté na 180°C cca. 30 – 35 minut.

Můj výtvor nevypadá tak jako na fotkách z blogu, ale je opravdu moc dobrý, doporučuji. Krásně mi provoněl celý byt a myslím, že mi po něm bude vonět i prádlo, které jsem dnes sušila   🙂

Večer jsem si sedla k televizi a jako kulisu si pustila film Grace, kněžna monacká. Měla jsem se dívat pořádně, politická situace v době, kdy se Grace provdala za knížete Rainiera, byla poměrně napjatá a zajímavá a tím, že jsem u toho brouzdala po internetu, jsem se ztratila v ději i postavách a tím pádem to moc nepochopila. Grace Kelly jsem viděla jen v jednom filmu – v Hitchcockově Okně do dvora – vůbec mě nezaujala, její výkon byl unylý, celou dobu jsem měla pocit, že tam byla jen kvůli své líbivé tvářičce, která v té době muže okouzlovala, ale její život byl zajímavý – z hollywoodské herečky kněžnou, ženou, která ve zlaté kleci musela dodržovat přísná pravidla a nebylo jí dovoleno vybočovat z davu. Kdybych se pořádně dívala, tak bych se taky dozvěděla, jestli ji to semlelo nebo ne! No tak někdy jindy 🙂
Později jsem se pobavila při čtení postu Jím biošpaldu, jsem spontánní a oblékám se francouzsky“ aneb Co všechno nakecáme v rozhovorech do časopisů na blogu Kafe a cigárko herečky Marie Doležalové. Blog nedávno získal cenu Magnesie Litery za blog roku, tato cena se letos udělovala poprvé. Marii D. jsem poprvé viděla v biografu ve výborném filmu Pusinky z roku 2007. Moc se mi tehdy líbil, nechápu, proč má na čsfd tak nízké hodnocení!!! Nicméně kdoví, jak bych ho hodnotila dnes, po tolika letech. Marie D. se mi nedávno připomněla ve hře Tři holky jako květ, kterou dávali na ČT Art – skvělá hra o ženách tří generací – babičce, její dceři a vnučce. Její autorka – irská dramatička Elaine Murphyová – za ni získala spoustu cen a napsala ji na základě příběhů vyslechnutých v psychologické poradně pro ženy, kde tato jinak vystudovaná herečka jeden čas pracovala. Těžko říct, která z hereček se své role zhostila nejlépe, byly úžasné všechny, já jsem nejvíc fandila babičce Elišce Balzerové. Hra se dá stáhnout na ulož to, to je úžasný počin a ačkoliv je to vlastně krádež, tak bych touto cestou tomu zloději velmi ráda poděkovala 🙂
tři holkytři ho
Takové psaní příspěvku na blog člověku zabere docela dost času, Kněžna Grace skončila a vzhledem k tomu, že já živím, tak mohu přepínat, narazila jsem na ČT Art na filmový magazín. Jolka Krásná v něm vyzpovídala tvůrce loutkového filmu Malý pán– no vypadá to velmi krásně a hudbu složil Bublina z Tatabojs, který ho ve svém rozhovoru velmi chválil. Na to prostě musím jít – výtvarnou stránku měl na starosti František Skála – to je opravdu must-see!!!  Premiéra bude 14. května.
Ukázka z nového filmu skvělého dánského režiséra Tomase Vinterberga Far from the madding crowd vypadala také velmi lákavě, takže se mám na co těšit 🙂
Znělo mi to povědomě – je natočen podle románu Thomase Hardyho a mám doma tuším jeho zkrácenou anglickou verzi.
Den ve stylu „zodpovědná dívka má uvařeno, napečeno, naklizeno, ale to, že se ten den nemyla, nikomu říkat nebude“ jsem zakončila četbou – v rámci akce Knihy mají zelenou jsem si koupila dva tituly: Magnesií Literou oceněný komiks Proč obrazy nepotřebují názvy a pak impulsivně zakoupený, ale na Goodreads velmi dobře hodnocený román Samota od Natalia Gruesy. Nepamatuji si, kdy jsem si naposledy koupila knihu na základě okouzlení obálkou.
 samokniha i.11146400_10153211394729266_8912584094933538043_o
Květen bude poměrně hodně akční, takže jsem zvědavá, kdy se mi podaří zase zažít takový poklidný den jako byl ten dnešní 🙂
6 thoughts on “Žienka domáca

  1. Jojo, taky bych někdy potřebovala dostat takovýhle záchvat uklízení… Zatím se nějak nedaří 😀
    Kafe a cigárko je skvělé, to tedy ano.
    Okolo Kněžny monacké jsem prošla, když ji měla puštěnou moje mamka. Hm. Připadalo mi to jako fakt špatně postavený film. A moc nechápu, proč je tam De Gaulle ukazovaný jako „ten špatný“ – moc se mu nedivím, že se mu nelíbilo, když si Monako zavedlo daňový ráj, kam utíkali francouzští boháči… No nic, prostě film 🙂

    To se mi líbí

  2. Musím říct, že ten koláč vypadá opravdu báječně! A jestli i tak dobře voní… Mmm, takže až mě někdy chytí chvíle, kdy budu chtít něco péct, určitě si na Tvůj zveřejněný recept vzpomenu. Co se týče blogu Marie Doležalové, tak musím říci, že je skvělý. Vždy se u jejích řádků parádně pobavím. 🙂

    To se mi líbí

    1. Je opravdu výborný 🙂 Doporučuji nakrájet hrušky na drobné kostičky, bude to lepší. Obávám se, že už zítra ráno nebudu mít co snídat 😦
      Maruška je úžasná, obdivuji její smysl pro humor, budu ji propagovat všude možně 🙂

      To se mi líbí

    1. Jsem zvědavá, jak se s tím Vinterberg „popral“ – viděla jsem jeho předchozí filmy – Rodinnou oslavu a Hon a byla jsem nadšená, historický film podle anglické klasiky bych od něj nikdy nečekala 🙂 Změna je život a bude to určitě dost dobré.

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

