Rainbow Rowell: Eleanor a Park

Paní spisovatelka má krásné křestní jméno 🙂 Než jsem začala číst její první román – Attachments, měla jsem navzdory pozitivním recenzím obavu, aby to nebylo takové sluníčkové :), protože jsem si myslela, že to její pseudonym a paní bude taková celá shiny happy. Ale bylo to skvělé – místy smutný, ale velmi chytře a vtipně vyprávěný příběh tří mladých třicátníků toužících po lásce, přátelství a porozumění. Zhruba polovina románu byla v podobě e-mailů, které si posílaly Jennifer a Beth. Druhá polovina popisovala život do sebe uzavřeného nejistého Lincolna. Ze začátku jsem se nemohla začíst, ale pak mě to chytlo a nepustilo 🙂

Eleanor a Park je love story odehrávající se v USA v 80.letech a hlavními hrdiny jsou dospívající dívka z problematické rodiny a chlapec, který vyrůstá v téměř idylickém prostředí – neklape mu to jen s tatínkem, který mu zazlívá, že není dostatečně chlapský. Takže na první pohled nic pro stárnoucí dámu 🙂 Opak je pravdou – takovou první lásku jsem bohužel nezažila – jaká škoda, tak bych si to užila – měli společné zájmy – hudbu a literaturu, Park Eleanor půjčoval komiksy, nahrával jí kazety, dával baterky do walkmana – prostě oldies jaksepatří 🙂 Jejich vztah se vyvíjel pozvolna, byl velmi křehký, protože Eleanor to v životě neměla lehké a neuměla vyjadřovat city, schovávala se za svůj cynismus. Park byl oproti ní citlivější. Hodně čtenářů si stěžovalo na otevřený konec, ale mně se takový konec hodně líbil – podle mě záleží na každém z nás, jak ho chápe. Konečně jsem se vyhrabala z temného životního období, je jaro, svítí slunce, v parku zpívají ptáci, takže já jsem ta dvě slova, která si Park přečetl na pohlednici od Eleanor, chápala pozitivně – jako příslib do budoucna.

Je to skvělá kniha, byla jsem překvapená, jak moc se mi to líbilo, asi jsem se byla schopná s nimi ztotožnit, představila jsem si sama sebe spíš na Parkově místě (i když jsem se samozřejmě vcítila i do Eleanor – taky jsem si nikdy nepřipadala hezká), protože jsem měla dobré rodinné zázemí, nebyla jsem nijak psychicky týrána. Nebála bych se román zařadit do povinné četby a budu ho určitě doporučovat všem, u kterých si jsem jistá, že pro tento tip příběhu budou mít pochopení. V této hezké recenzi od Book Lords jsem se dočetla, že skupina rodičů z Minessoty se snaží ochránit své děti před nevhodnými knihami, a proto lobují za její zakázání na středních školách. Tak to je opravdu neskutečné, protože já osobně bych tuto knihu označila za návod pro plaché a nejisté, jak na to 🙂

Bude vypadat jinak? Když teď Eleanor ví, že ji miluje? (Nebo ji přinejmenším miloval aspoň pár minut v pátek večer. Dost na to, aby to řekl). Bude vypadat jinak? Neodvrátí se od ní? Vypadal jinak. Byl krásnější než dřív. Když nastoupila do autobusu, seděl na jejich sedačce absolutně rovně, aby ho dobře viděla. (Nebo možná aby on dobře viděl ji.) A když ji pustil sednout, sám se znovu posadil těsně vedle ní. Oba sklouzli co nejníž. „Tohle byl nejdelší víkend mýho života,“ řekl. Zasmála se a opřela se o něj. „Ještě mě nemáš dost?“ zeptal se. Kéž by tak uměla říkat takovéhle věci. Klást takovéhle otázky, i když jen v legraci. „Mám“, odpověděla. „Fakt?“ „Fakt ne.“ Odhrnula mu bundu a do kapsičky trička mu strčila kazetu s Beatles. Chytil ji za ruku a podržel si ji u srdce. „Co to je?“ Druhou rukou kazetu vyndal. „Nejlepší písničky, jaký kdy kdo napsal. Rádo se stalo.“ Pohladil si její rukou hruď. Jen trošku, jen tak, že se z toho začervenala. „Děkuju,“ řekl. Počkala a to druhé mu pověděla až u skříňky. Nechtěla, aby to někdo slyšel. On stál vedle ní a schválně ji šťouchal batohem do ramene. „Řekla jsem mámě, že po škole možná půjdu na návštěvu ke kámošce“. „Vážně?“ „Jo, ale nemusí to být zrovna dneska. Nemyslím, že mi to zakáže.“ „Ne, dneska. Pojď dneska“. „Nemusíš se dovolit mámy?“ Zavrtěl hlavou. „Jí to nebude vadit. Dokonce si můžu vodit holky do pokoje, když necháme otevřený dveře.“ „Hol-ky? Ty už jsi měl u sebe v pokoji tolik holek, že jste museli domluvit pravidla?“ „Jasně“, řekl. „Znáš mě.“ Neznám, pomyslela si, ne doopravdy.

Jedna z jejich oblíbených písní 

Líbila se mi i minimalistická obálka. Nejsou špatné ani tyto dvě – jedna oficiální a další patrně vytvořená nadšeným fanouškem:

eap2eap3

2 thoughts on “Rainbow Rowell: Eleanor a Park

  1. Jeeee, tuto knihu jsem knihu jsem si pred par mesici vyhlidla k precteni a minuly tyden jsem v nadeji, ze ji najdu, prochazela knihkupectvi.. Skoncila jsem vsak s nikami Pad od Mawera a Papirovymi mesty… Nemas ji nahodou k dispozici na pujceni? 🙂

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

