Dějiny světla

Loni koncem roku jsem někde zahlédla informaci, že mladý spisovatel Jan Němec získal Cenu Evropské unie za literaturu za román Dějiny světla. Téma románu – život fotografa Františka Drtikola – mě hodně zaujalo, protože Drtikol byl jedním ze zakladatelů moderní české fotografie. A měla jsem štěstí, že ji naše místní knihovna má ve svém itineráři. Nemůžu si na ně poslední dobou stěžovat 🙂

Román byl psán ve druhé osobě, ze začátku jsem se s tím nemohla sžít, na chvíli jsem knihu odložila. Přeskočila jsem pak celou kapitolu s dopisy z první světové války adresovanými jeho tehdejší lásce Elišce Janské. Je to hodně lyrické, spousta metafor, vytříbený jazyk, básnické obraty. Oslava světla. Od mladického nadšení malbou až po okouzlení buddhismem, ke kterému se dostal koncem 20.let. Větší část románu mohla být podle mě věnována jeho odklonu od umělecké tvorby k duchovnu. Není to určitě čtení pro každého, je to příliš poetické, taková dobrůtka, kterou si člověk čte každý večer za odměnu 🙂

Zanechat Odpověď

